בלוג- סופיה רולבסקי
אפרת גוש - קרב איגרוף
קודם כל,
הגני על הגוף
שאיש מבחוץ לא ייכנס בך.
ידיים שמרי קרוב אל הפרצוף
זה המקום הראשון, רואים מה קורה לך.
עטפי היטב כל פצע חשוף
שם הוא מנסה לפגוע
שיווי משקל, שלא תיפלי לטירוף
גופך מסוגל, קרב איגרוף.
בכל כוחך...
תצחקי, תשאגי, תפגעי
תפצעי, תתלשי, תדפקי
שלא תשתקי לעולם יותר עוד.
תילחמי, תהלמי, תצעקי,
תשגעי, תדרשי, תכבשי
שלא תתביישי לעולם יותר עוד.
עמדי זקוף, עיניים פקוחות,
נותר להחזיק עוד שלושה סיבובים לפחות.
אל תיכנעי, נו, לכל הרוחות
עכשיו, מבלי לחכות, קרב איגרוף.
בכל כוחך...
ניתוח השיר:.
שאיש מבחוץ לא ייכנס בך.
ידיים שמרי קרוב אל הפרצוף
זה המקום הראשון, רואים מה קורה לך.
עטפי היטב כל פצע חשוף
שם הוא מנסה לפגוע
שיווי משקל, שלא תיפלי לטירוף
גופך מסוגל, קרב איגרוף.
בכל כוחך...
תצחקי, תשאגי, תפגעי
תפצעי, תתלשי, תדפקי
שלא תשתקי לעולם יותר עוד.
תילחמי, תהלמי, תצעקי,
תשגעי, תדרשי, תכבשי
שלא תתביישי לעולם יותר עוד.
עמדי זקוף, עיניים פקוחות,
נותר להחזיק עוד שלושה סיבובים לפחות.
אל תיכנעי, נו, לכל הרוחות
עכשיו, מבלי לחכות, קרב איגרוף.
בכל כוחך...
ניתוח השיר:.
שיר פמיניסטי, ועל אחת כמה וכמה בשיר
פמיניסטי אשר מתייחס למאבק הכוחות המיני כאל קרב איגרוף, לפול לתוך הקלישאה
הפמיניסטית הלוחמת ולהכריז מלחמה על הגברים.
אולם פמיניזם אינה עדיפות נשית אלא שוויון בין המינים, ולשם הטקסטים הפמיניסטים צריכים לשאוף.
אולם פמיניזם אינה עדיפות נשית אלא שוויון בין המינים, ולשם הטקסטים הפמיניסטים צריכים לשאוף.
אפרת גוש צועקת גם חזק
וגם עם טעם. הדימוי המוביל בשיר הוא כמובן שוביניסטי בעליל – קרב איגרוף . אולם אפרת גוש לא נשארת רק בעולם הפיזי אלא בוחרת במילים
ובביטויים אשר מבטאים גם מצבים נפשיים ובכך פותחת פתח להרבה מאוד פרשנויות והופכת
את השיר למורכב ומעניין.
ציין: הזכות לפרטיות.
הצג: הזכות לפרטיות קובעת את אותו תחום בחייו של הפרט שאליו אין להכנס ובו אין להתערב, לא ידיעתי והסכמתו ל הפרט. תחום זה הוא מוחשי ונפשי כאחד. ונוגע לגוף האדם ולזכותו לקבל החלטות בנוגע לטיפול בו, לרשות היחיד ולאיסור הכניסה אליה, להגנה על מידע אישי ועל תקשורת אישית בין אדם לזולתו ועוד...
הסבר: השיר מדבר על אישה שנאנסת ומנסה להתמודד עם האבל ביום יום שלה. בשביל להתמודד עם המציאות שבה חייה היא בוחרת להילחם, להסגר בתוך עצמה, לא לתת לאנשים להתקרב ולהיות מאוד מופנמת ותוקפנית. ניתן לראות זאת לפי הפעלים: תלחמי, תפגעי, שלא תפגעי... ניתן להבין שבגלל שהזכות לפרטיות בגופה נפגעה, היא כותבת את השיר ומוציאה את הרגשות שלה על הדף. ניתן להבין שהזכות חשובה מאוד ואם עוברים עליה התוצאות הרסניות.
שאלה 2- האם אתה מסכים עם עמדת הדוברת ונמק את עמדתך על בסיס המושגים באזרחות שלמדת.
אני מסכימה מאוד עם עמדת הדוברת מכיוון שאני רואה את הזכות לפרטיות כבין הזכויות החשובות ביותר. אני מזדהה עם הדוברת, מכיוון שגם אני אישה וחוויתי לצערי גם הטרדות מיניות: כמו לעג על הגוף שלי, הערות לא נעימות, ולעיתים אפילו מגע פיזי שלא התאים לי.
אני מבינה את החשיבות הרבה של הזכות לפרטיות אותה הדוברת מבקשת לשמור ולהדגיש. לכן, אני מסכימה עם עמדתה ורוצה אף דורשת לשמור על הזכות הזאת ולא לפגוע בה מכיוון שאני,
לא רוצה להימצא במקום של הטרדות מיניות.
שאלה 3-הדגם את הזכות שבחרת בהתייחסות לאירוע אקטואלי אחד לפחות במציאות הישראלית.
עדות האב: "המורה היה בן בית אצלנו, וניצל את בתי מינית"
אביה של המתלוננת נגד המורה למוזיקה גל סהר, שחשוד בין היתר בניצול מיני של צעירה, מעשי סדום בכוח ומעשים מגונים בקטינה, מתאר לראשונה את השתלשלות העניינים: "כשהיא רצתה לספר לנו על הניצול המיני, הוא הראה לה את האקדח שלו ואמר שיתקע לעצמו כדור בראש". מספר המתלוננות עלה לשלוש. תלמידים לשעבר חתמו על מכתב תמיכה בסהר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה