You Don't Own Me
Grace
You don't own me
You don't own me
Woah, let's go
But I'm Gerald and I can always have just what I want
She's that baddest I would love to flaunt
Take her shopping, you know Yves Saint Laurent
But nope, she ain't with it though
All because she got her own dough
Boss bossed if you don't know
She could never ever be a broke ho
You don't own me
I'm not just one of your many toys
You don't own me
Don't say I can't go with other boys
Don't tell me what to do
And don't tell me what to say
Please, when I go out with you
Don't put me on display
You don't own me
Don't try to change me in any way
You don't own me
Don't tie me down cause I'd never stay
Don't tell me what to do
And don't tell me what to say
Please, when I go out with you
Don't put me on display
Really though, honestly
I get bored of basic bitches
She's the baddest, straight up vicious, texting her and asking her
If she's alone and if she'd sent some pictures, she said no (what)
Well goddamn, she said come over and see it for yourself
Never asking for your help, independent woman
She ain't for the shelf
No, she's the one
Smoke with her till the weed is gone
Stayin' up until we see the sun
Baddest ever, I swear she do it better than I've ever seen it done
Never borrow, she ain't ever loan
That's when she told me she ain't never ever ever ever gonna be owned
I don't tell you what to say
I don't tell you what to do
So just let me be myself
That's all I ask of you
I'm young and I love to be young
I'm free and I love to be free
To live my life the way I want
To say and do whatever I please
You don't own me
You don't own me
You don't, you don't
You don't own me
You don't own me
You don't own me
אינך הבעלים שלי
אינך הבעלים שלי
אינך הבעלים שלי
ובכן, בואו נלך
אבל אני ג'רלד (שם פרטי) ואני תמיד יכול להשיג מה שאני רוצה
היא הכי קולית, אני אשמח להתהדר
קח אותה לשופינג, אתה יודע, איב סאן לורן (מעצב)
אבל לא, היא לא תלבש את זה בכל זאת
הכל בגלל שיש לה כסף משל עצמה
היא בוסית אם אתה לא יודע
היא לעולם לא יכולה להיות ז*** ענייה.
אינך הבעלים שלי
אני לא רק אחת מהצעצועים הרבים שלך.
אינך הבעלים שלי
אל תגיד שאני לא יכולה לצאת עם בנים אחרים.
אל תגיד לי מה לעשות
ואל תגיד לי מה לומר
בבקשה, כשאני יוצאת איתך
אל תשים אותי כתצוגה.
אתה לא הבעלים שלי
אל תנסה לשנות אותי בכל דרך
אתה לא הבעלים שלי
אל תקשור אותי כי אני לעולם לא אשאר.
אל תגיד לי מה לעשות
ואל תגיד לי מה לומר
בבקשה, כשאני יוצאת איתך
אל תשים אותי כתצוגה.
בכנות,
אני משתעמם מבנות רגילות
היא הכי קולית, באמת קסם
אני משתעמם מבנות רגילות
היא הכי קולית, באמת קסם
להתכתב איתה ולשאול אותה
אם היא לבד ואם היא תשלח כמה תמונות, היא סירבה
טוב לעזאזל, היא אמרה בוא לכאן ותראה את זה בעצמך.
לעולם לא לבקש את עזרתך, אישה עצמאית
היא לא למדף,
לא, היא האחת.
לעשן איתה עד שהחשיש נגמר
להישאר ערים עד שרואים את השמש
הכי קולית, אני נשבע שהיא עושה את זה יותר טוב משאי פעם ראיתי
לעולם לא לוקחת ממישהו אחר, לעולם לא מלווה
זה כשהיא אמרה לי שהיא לעולם לעולם לעולם לא הולכת להיות בבעלות.
להישאר ערים עד שרואים את השמש
הכי קולית, אני נשבע שהיא עושה את זה יותר טוב משאי פעם ראיתי
לעולם לא לוקחת ממישהו אחר, לעולם לא מלווה
זה כשהיא אמרה לי שהיא לעולם לעולם לעולם לא הולכת להיות בבעלות.
אני לא אומרת לך מה לומר
אני לא אומרת לך מה לעשות
אז פשוט תן לי להיות עצמי
זה כל מה שאני מבקשת ממך
אני צעירה ואני אוהבת להיות צעירה
אני חופשיה ואני אוהבת להיות חופשיה
לחיות את חיי בדרך שאני רוצה
לעשות ולומר מה שמתחשק לי
אתה לא הבעלים שלי...
שאלה 1- ציין והצג מהי הזכות העולה מתוך מילות השיר, והצג את טענת הכותב של השיר לגבי זכות זו.
1. ציין: חופש התנועה
"אל תקשור אותי כי אני לעולם לא אשאר".
הצג: חופש התנועה נובע מהזכות לחירות, וקובע שזכותו של כל אדם לנוע ממקום למקום באופן חופשי, מבלי לחשוש שיבולע או יאונה לו כל רע, או שמישהו ינסה לעצור בעדו או לגבות ממנו תשלום על עצם תנועתו, וזאת הן בתחום מדינתו, והן בתחומן של מדינות אחרות.
הסבר: בשורה "אל תקשור אותי כי אני לעולם לא אשאר" בא לידי ביטוי חופש התנועה כי נמנעת היכולת של הדוברת לזוז בגלל שהנמען מונע ממנה את היכולת לנוע בחופשיות.
2. ציין: חופש הבחירה
"אל תגיד לי מה לעשות", "אל תגיד שאני לא יכולה לצאת עם בנים אחרים", "לחיות את חיי בדרך שאני רוצה".
הצג: בחירה חופשית או רצון חופשי הם ביטויים הבאים לציין שהתנהגותו של האדם הם פרי רצון עצמאי ובן חורין, ואינם קבועים מראש ומוכתבים בידי הסיבתיות הדטרמיניסטית. לפי תפיסה זו לאדם יש יכולת להחליט וחופש לבחור את מעשיו והלכי רוחו, ובכך לקבוע במידה מסוימת את השתלשלות חייו.
הסבר: בשורות "אל תגיד לי מה לעשות", "אל תגיד שאני לא יכולה לצאת עם בנים אחרים" ו"לחיות את חיי בדרך שאני רוצה" בא לידי ביטוי חופש הבחירה. הדוברת בשיר רוצה לבצע החלטותיה בעצמה ולא מעוניינת שהנמען יאמר לה מה לעשות, עם מי לצאת, ואיך לחיות את חייה. שכן, זו פגיעה בחופש הבחירה שלה.
3. ציין: חופש הביטוי וההבעה
"אל תגיד לי מה לומר", "לעשות ולומר מה שמתחשק לי".
הצג: חופש הביטוי וההבעה הוא זכותו של כל אדם להביע את דעתו ולומר את שברצונו לומר, מבלי שיוטלו הגבלות שרירותיות על כך, בכל הדרכים המשמשות לכך: דיבור, כתיבה, צילום , הסרטה, וכל דרך תקשורת אחרת. "כל אדם זכאי לחירות הדעה והביטוי" (מתוך ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם)הסבר: בשורות "אל תגיד לי מה לומר" ו"לעשות ולומר מה שמתחשק לי" בא לידי ביטוי חופש הביטוי. הדוברת בשיר לא מעוניינת שהנמען יאמר לה מה להגיד כי מעשה כזה הוא פגיעה בחופש הביטוי שלה. הדוברת רוצה לומר מה שברצונה לומר ובכך להשתמש בחופש הביטוי שלה.
שאלה 2- האם אתה מסכים עם עמדת הדובר ונמק את עמדתך על בסיס המושגים באזרחות שלמדת.
עמדת הדוברת בשיר מתנגדת נחרצות לכך שזכויותיה לחופש התנועה, חופש הביטוי וחופש הבחירה ייפגעו. פגיעה בזכויות אלו מתבטאת במעשים שהיא לא מוכנה שייקרו: שמישהו להחליט בשבילה עם מי לצאת, מה לומר, מה לעשות ושחופש תנועתה יוגבל. עמדה זו של הדוברת מסתכמת בשורה "אינך הבעלים שלי" שחוזרת בשיר פעמים רבות ומבטאת את כך שאין ביכולתו של הנמען לשלול מהדוברת את זכויותיה.
אני מסכימה עם העמדה של הדוברת. לדידי, בכל חברה קיימת חשיבות רבה לזכויות אדם כגון: חופש התנועה, חופש הביטוי, ולשמירה עליהן כי אני בדעה שלכל אדם מגיעות זכויות טבעיות אלו.
בבסיס התפיסה ההומניסטית, מניחים כי לכל אדם באשר הוא אדם יש זכויות טבעיות. "כל בני האדם נולדו בני חורין ושווים בערכם ובזכויותיהם. כולם חוננו בתבונה ובמצפון, לפיכך חובה עליהם לנהוג איש ברעהו ברוח של אחווה" (ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם, 1948). זכויות טבעיות אלו נגזרות מכבודו האנושי של כל אדם, לכן חובה להגן על כל פרט באשר הוא, מצד השלטון ומכל גורם אחר. לדעה זו, שגם אני מחזיקה בה, מתקשרת הגותו של ג'ון לוק המוצגת בספר "על הממשל המדיני" (1690) בה הוא קובע כי השלטון מוחזק בידי השליט כפיקדון, וכי מטרת השלטון היא לשמור על ביטחונם ורכושם של הנתינים. הוא גם קובע כי זכותם של הנשלטים שלא לציית לשליטים המפרים את אמונם, או המועלים באמונם- קביעה מהפכנית בימים שהשלטון ובית המלוכה נחשבו בעיני רוב האנשים כפיקדון מן האל.
שאלה 3- הדגם את הזכות שבחרת בהתייחסות לאירוע אקטואלי אחד לפחות במציאות הישראלית.
בימינו, הפמיניזם וסוגיית חברה פטריארכלית נמצאים במרכז השיח הציבורי. השיר עוסק בזכויות של כל אדם ובשיר זה, בזכויות הדוברת כנקבה. הדוברת טוענת שהיא עצמאית ולא נשלטת בידי גברים, זכויותיה וחירויותיה לא יכולים להילקח בידי אף אדם. בצורה זו, השיר אקטואלי ומתקשר לימינו.
כעת אדגים פגיעה בזכות לחופש הבחירה תוך התייחסות לאירוע אקטואלי.
הזמרת קאשה רוז סברט נמצאת חתומה על חוזה עם חברת התקליטים שלה, סוני מיוזיק.
ב19 בפברואר 2016 טענה קאשה כי המפיק שלה, לוקאס גוטוואלד, התעלל בה פיזית ונפשית במשך כעשור ואף סימם ואנס אותה. קאשה ציינה כי ההתעללות הנפשית שחוותה ממנו הובילה אותה לפתח הפרעות אכילה.
קאשה הגישה בקשה לבית המשפט הפדרלי בארצות הברית לבטל את החוזה עמו. מאבקה המשפטי הארוך של הזמרת קאשה בחברת התקליטים שלה, סוני מיוזיק, הגיע לשלב האחרון- המשפט. ההחלטה של השופטת הייתה לדחות את בקשתה של קאשה לצו מניעה שישחרר אותה מהחוזה שלה עם המפיק ד"ר לוק, שקאשה טוענת שסימם אותה ותקף אותה מינית, בנוסף לשנים רבות של התעללות מילולית ורגשית. "את מבקשת מבית המשפט לבטל חוזה טיפוסי עבור התעשייה, שעליו נוהל משא ומתן כבד", אמרה השופטת. כמו כן, השופטת קבעה שחברת סוני נתנה לקאשה את ההזדמנות להקליט בלי ד"ר לוק, אבל אנשיה של קאשה טענו שסוני לא תקדם אותה ותתמוך בקריירה שלה. עורך דינה של קאשה כינה את ההצעה הזו "הבטחה חמקמקה" וציין כי הם "טומנים לה פח".
לאחר פסיקת בית הדין נעמדו לצד קאשה ידועניות רבות וטיילור סוויפט שהגדילה לעשות ואף תרמה רבע מיליון דולר למאבקה של קאשה.
קישור לכתבה
באירוע זה, הזמרת קאשה סבלה בעבודתה עם המפיק שלה. סבל זה כלל, לכאורה, התעללות פיזית ונפשית מצד המפיק לוקאס כלפי הזמרת קאשה. בעקבות דברים אלו, שנמשכו לכאורה מספר שנים, קאשה רצתה להפסיק את החוזה עם החברה בה הייתה חתומה על חוזה ובכך גם להפסיק לעבוד עמו. בית המשפט לא אישר צעד כזה ובכך התבטלה הבחירה שלה שלא לעבוד עם לוקאס. לפי החלטת בית המשפט, הבחירה שלה לא תתקיים ועל הזמרת קאשה להמשיך לעבוד עם לוקאס למרות הפגיעות הרבות שחוותה מצדו לכאורה. באירוע אקטואלי זה, שקרוב מאוד לימינו, ניתן להבחין בפגיעה בחופש הבחירה של הזמרת קאשה.
שאלה 4- הצג משהו חדש שלמדת מהעבודה הזו.
מתהליך העבודה למדתי על זכויות האדם: חופש התנועה, חופש הבחירה וחופש הביטוי.
למדתי לקשר יצירה, במקרה זה שיר, לתחום האזרחות. המסקנה שלי היא שאומנות מכל סוג שהיא: ציור, צילום, שירה או סיפורת הם כלים שניתן להשתמש בהם להבעת מגוון של רעיונות, דעות או ביקורת, כולל בתחום האזרחות.
תובנה שאליה הגעתי בעקבות העבודה היא שתחום האזרחות הוא מאוד רחב ומשולב בחיינו בדרכים רבות ובתחומים שונים.
לדעתי, מטלת הבלוג היא מאתגרת ודורשת מיומנויות שונות מאלו שנדרשתי להפגין עד כה במהלך לימודיי. אני שמחה שנפל בחלקי לבצע אותה.
קאשה הגישה בקשה לבית המשפט הפדרלי בארצות הברית לבטל את החוזה עמו. מאבקה המשפטי הארוך של הזמרת קאשה בחברת התקליטים שלה, סוני מיוזיק, הגיע לשלב האחרון- המשפט. ההחלטה של השופטת הייתה לדחות את בקשתה של קאשה לצו מניעה שישחרר אותה מהחוזה שלה עם המפיק ד"ר לוק, שקאשה טוענת שסימם אותה ותקף אותה מינית, בנוסף לשנים רבות של התעללות מילולית ורגשית. "את מבקשת מבית המשפט לבטל חוזה טיפוסי עבור התעשייה, שעליו נוהל משא ומתן כבד", אמרה השופטת. כמו כן, השופטת קבעה שחברת סוני נתנה לקאשה את ההזדמנות להקליט בלי ד"ר לוק, אבל אנשיה של קאשה טענו שסוני לא תקדם אותה ותתמוך בקריירה שלה. עורך דינה של קאשה כינה את ההצעה הזו "הבטחה חמקמקה" וציין כי הם "טומנים לה פח".
לאחר פסיקת בית הדין נעמדו לצד קאשה ידועניות רבות וטיילור סוויפט שהגדילה לעשות ואף תרמה רבע מיליון דולר למאבקה של קאשה.
קישור לכתבה
באירוע זה, הזמרת קאשה סבלה בעבודתה עם המפיק שלה. סבל זה כלל, לכאורה, התעללות פיזית ונפשית מצד המפיק לוקאס כלפי הזמרת קאשה. בעקבות דברים אלו, שנמשכו לכאורה מספר שנים, קאשה רצתה להפסיק את החוזה עם החברה בה הייתה חתומה על חוזה ובכך גם להפסיק לעבוד עמו. בית המשפט לא אישר צעד כזה ובכך התבטלה הבחירה שלה שלא לעבוד עם לוקאס. לפי החלטת בית המשפט, הבחירה שלה לא תתקיים ועל הזמרת קאשה להמשיך לעבוד עם לוקאס למרות הפגיעות הרבות שחוותה מצדו לכאורה. באירוע אקטואלי זה, שקרוב מאוד לימינו, ניתן להבחין בפגיעה בחופש הבחירה של הזמרת קאשה.
שאלה 4- הצג משהו חדש שלמדת מהעבודה הזו.
מתהליך העבודה למדתי על זכויות האדם: חופש התנועה, חופש הבחירה וחופש הביטוי.
למדתי לקשר יצירה, במקרה זה שיר, לתחום האזרחות. המסקנה שלי היא שאומנות מכל סוג שהיא: ציור, צילום, שירה או סיפורת הם כלים שניתן להשתמש בהם להבעת מגוון של רעיונות, דעות או ביקורת, כולל בתחום האזרחות.
תובנה שאליה הגעתי בעקבות העבודה היא שתחום האזרחות הוא מאוד רחב ומשולב בחיינו בדרכים רבות ובתחומים שונים.
לדעתי, מטלת הבלוג היא מאתגרת ודורשת מיומנויות שונות מאלו שנדרשתי להפגין עד כה במהלך לימודיי. אני שמחה שנפל בחלקי לבצע אותה.
היי נעימה!
השבמחקבחירת השיר שלך מאוד מעניינת. השיר מציג בצורה הטובה ביותר את הזכויות, בנוסף לכך הזכויות שעולות מתוך השיר הן מאוד חשובות במדינה שלנו ובפרט לאדם עצמו. האירוע האקטואלי שבחרת משקף בצורה הטובה ביותר על מה השיר מדבר. לכל אדם ואדם יש בחירה וזכות בחירה ושלאף אדם אסור לשנות את זה.
מסכים מעוד עם דברייך .עבודה מרתקת
השבמחקמסכימה איתך ללא ספק , אין לאף אדם זכות לומר לאחר איך להתנהל ולגביל אותו בחופש תנועתו או בחופש הביטוי שלו. לכל אדם הזכות לומר את מה שירצה בדרך שירצה אבל שלא יפגע באחר. הבעת את טענתך בצורה יוצאת דופן .
השבמחקאהבתי מאוד את בחירת השיר, השיר מאוד מתאים לעבודה,אהבתי את כתיבתך ואת איך שנימקת. מאוד מסכימה עם הזכויות שבחרת.
השבמחק