בלוג באזרחות
אלינה קמנוי
עַל הַשְּׁחִיטָה
שָׁמַיִם, בַּקְּשׁוּ רַחֲמִים עָלָי!
אִם-יֵשׁ בָּכֶם אֵל וְלָאֵל בָּכֶם נָתִיב –
הִתְפַּלְּלוּ אַתֶּם עָלָי!
אֲ נִ י – לִבִּי מֵת וְאֵין עוֹד תְּפִלָּה בִּשְׂפָתָי,
וּכְבָר אָזְלַת יָד אַף-אֵין תִּקְוָה עוֹד –
עַד-מָתַי, עַד-אָנָה, עַד-מָתָי?
הַתַּלְיָן! הֵא צַוָּאר – קוּם שְׁחָט!
עָרְפֵנִי כַּכֶּלֶב, לְךָ זְרֹעַ עִם-קַרְדֹּם,
וְכָל-הָאָרֶץ לִי גַרְדֹּם –
וַאֲנַחְנוּ – אֲנַחְנוּ הַמְעָט!
דָּמִי מֻתָּר – הַךְ קָדְקֹד, וִיזַנֵּק דַּם רֶצַח,
דַּם יוֹנֵק וָשָׂב עַל-כֻּתָּנְתְּךָ –
וְלֹא יִמַּח לָנֶצַח, לָנֶצַח.
וְאִם יֶשׁ-צֶדֶק – יוֹפַע מִיָּד!
אַךְ אִם-אַחֲרֵי הִשָּׁמְדִי מִתַּחַת רָקִיעַ
הַצֶּדֶק יוֹפִיעַ –
יְמֻגַּר-נָא כִסְאוֹ לָעַד!
וּבְרֶשַׁע עוֹלָמִים שָׁמַיִם יִמָּקּוּ;
אַף-אַתֶּם לְכוּ, זֵדִים, בַּחֲמַסְכֶם זֶה
וּבְדִמְכֶם חֲיוּ וְהִנָּקוּ.
וְאָרוּר הָאוֹמֵר: נְקֹם!
נְקָמָה כָזֹאת, נִקְמַת דַּם יֶלֶד קָטָן
עוֹד לֹא-בָרָא הַשָּׂטָן –
וְיִקֹּב הַדָּם אֶת-הַתְּהוֹם!
יִקֹּב הַדָּם עַד תְּהֹמוֹת מַחֲשַׁכִּים,
וְאָכַל בַּחֹשֶׁךְ וְחָתַר שָׁם
כָּל-מוֹסְדוֹת הָאָרֶץ הַנְּמַקִּים.
2- השיר שבחרתי הוא שיר על השחיטה של חיים נחמן ביאליק.
3- הזכויות שאני ראיתי בשיר: הזכות לחיים וביטחון והזכות להליך משפטי הוגן.
הכותב של השיר דורש משפט צדק לאלו שהרגו אנשים חפים מפשע, לדעתו לא ניתן לנקום בהם כיוון שאין נקמה שתוכל להעניש על רצח של ילד קטן. לדבריו, המעשה של ה"תליין" (רוצח) פגע בזכות לחיים ולביטחון של הקורבנות.
האירוע שהשיר קשור אליו זה פרועות קישיניב בשנת 1903, בו נפגעה הזכות לחיים ולביטחון של יהודים.
הזכות באה לידי ביטוי בקטע במילים: "וַאֲנַחְנוּ – אֲנַחְנוּ הַמְעָט! דָּמִי מֻתָּר – הַךְ קָדְקֹד, וִיזַנֵּק דַּם רֶצַח", העם היהודי הוא מיעוט ואנשי העם נרצחים רק בגלל היותם גזענים. כלומר, זכותם הטבעית לחיים נגזלת מהם בכוח עקב גזענות ועקב העובדה שהם מיעוט. הכותב מציין שאין עונש ראוי לתליית (זה שגרם לפגיעה בחיים ובביטחון של היהודים): "נְקָמָה כָזֹאת, נִקְמַת דַּם יֶלֶד קָטָן עוֹד לֹא-בָרָא הַשָּׂטָן", בעיני הכותב אין נקמה ראויה לרוצח ואין משפט שיגרום לו לשלם על הפשעים שביצע.
הזכות באה לידי ביטוי בקטע במילים: "וַאֲנַחְנוּ – אֲנַחְנוּ הַמְעָט! דָּמִי מֻתָּר – הַךְ קָדְקֹד, וִיזַנֵּק דַּם רֶצַח", העם היהודי הוא מיעוט ואנשי העם נרצחים רק בגלל היותם גזענים. כלומר, זכותם הטבעית לחיים נגזלת מהם בכוח עקב גזענות ועקב העובדה שהם מיעוט. הכותב מציין שאין עונש ראוי לתליית (זה שגרם לפגיעה בחיים ובביטחון של היהודים): "נְקָמָה כָזֹאת, נִקְמַת דַּם יֶלֶד קָטָן עוֹד לֹא-בָרָא הַשָּׂטָן", בעיני הכותב אין נקמה ראויה לרוצח ואין משפט שיגרום לו לשלם על הפשעים שביצע.
4- בעיני, השיר רלוונטי גם להיום כיוון שגם היום יש רצח, אונס, פגיעה בחיים וביטחון ופגיעה בשם טוב כמו שהיה במחצית הראשונה של המאה ה 20, לפני בזמן ולאחר השואה ביחס ליהודים, ולכן אני מסכימה עם הכותב. כמו כן, אני חושבת שבאמת לא קיים משפט לתליין ולרוצח שלקח חיים של ילדים קטנים, כיוון שמטרתו של משפט היא להגיע לצדק, ובמקרה כזה לדעתי, לא ניתן להגיע לצדק. נכון שלכל אדם יש זכות להליך משפטי הוגן, אבל לא ניתן לבצע הליך הוגן ולכן בעיני אין יכולת לנקום או לבצע משפט בכלל.
5- פיגוע במרכול יהודי (כשר) בפריז שהתרחש לא מזמן, מדגים את הפגיעה ביהודים, פגיעה בשמם הטוב ובזכות שלהם לחיים וביטחון, כמו שגם השיר. בשיר מדובר בפגיעה בעם היהודי כולו שהתרחשה במחצית הראשונה של המאה ה - 20, הפיגוע בסופר לעומת זאת, הוא אירוע של המאה ה - 21, בו מדובר בפגיעה באנשים (פגיעה בחופש התנועה) ולקיחת בני ערובה לשבי. אך לשני המקרים יש גם נקודות דימיון, בשני המקרים הקורבן "אשם" רק בהיותו שייך לעם ששנוא על הרוצח, בשני המקרים הבסיס לפגיעה היא גזענות וחוסר סובלנות לאחר, לשונה. כלומר, בשני המקרים החברה מיוצגת כלא מכבדת ולא סבלנית הפוגעת בזכויות מיעוטים וגוזלת מבני אדם את הזכות הטבעית לחיים וביטחון.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4613280,00.html
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4613280,00.html
7- מעבודה זו למדתי כי ניתן למצוא בכל תחום, אם זה אומנות ואם זה מדע, מושגים הקשורים לתחום האזרחות. למדתי גם, שיש חשיבות ללמידה של מקצוע הספרות בבית הספר (שיר נכנס לתוכנית הלימודים בספרות ובזכות זה אני מכירה אותו). בנוסף לכך, למדתי לקשר בין תוכן היצירה לבין מושגים מתחום האזרחות תוך מתן הסבר ודוגמאות למקרה המתואר ביצירה.
קישור לשיר:
שלום אלינה,
השבמחקמתוך קריאת ניתוח השיר, עולה התייחסות עוצמתית וחזקה ביחס לתוכן השיר.
מתוך השיר ניתן להבין שבאמת נפגעת הזכות לחיים וביטחון כפי שבא לידי ביטוי במשפט: "הַתַּלְיָן! הֵא צַוָּאר – קוּם שְׁחָט! עָרְפֵנִי כַּכֶּלֶב, לְךָ זְרֹעַ עִם-קַרְדֹּם, וְכָל-הָאָרֶץ לִי גַרְדֹּם –".
נעשתה בחירת שיר נהדרת. ניתוח השיר מבהיר את מסר השיר באופן מדויק.
היי אלינה,
השבמחקאהבתי ממש שבחרת שיר שלמדנו שנה שעברה בספרות והצלחת לקשר אותו לאזרחות ולמצוא בו זכויות.
ניתוח השיר שלך טוב ומעמיק וניתן להתחבר אליו. הזכות לחיים וביטחון ולהליך משפטי הוגן באים לידי ביטוי בניתוח השיר ובשיר באופן מובהק, כול הכבוד על כך.